گروه بین‌الملل: از پنجشنبه 13 دی، ارتش رژیم صهیونیستی حمله گسترده‌ای را به شهر نابلس در کرانه باختری آغاز کرده است.

دراین حمله تاکنون ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند که تعدادی از آنان کودک هستند. رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند که با گلوله‌های پلاستیکی به فلسطینی‌ها حمله می‌کند اما کشته‌شدگان جمله با مهمات جنگی به‌قتل رسیده‌اند.

از طرف دیگر رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند برای کشف و انهدام کارگاه‌های ساخت موشک‌های قام به نابلس حمله کرده است اما تقریباً تا روز شنبه همه بیمارستان‌ها به اشغال نظامیان رژیم صهیونیستی درآمده و بیماران و کارکنان امدادی بیمارستان در شرایط دشواری به‌سر می‌برند. تعدادی از زخمی‌ها از امدادگران بهداشت و درمان فلسطینی یا از داوطلبان بین‌المللی هستند.

حمله ارتش رژیم صهیونیستی یک روز پس از بازدید ایهود باراک وزیر جنگ و گبی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش صهیونیستی از نابلس انجام شد.

هم‌اکنون در نابلس حکومت نظامی برقرار است و 150 هزار فلسطینی ساکن شهر و حومه در خانه‌های خود محبوس شده‌اند و جست‌وجوی خانه به خانه ادامه دارد. شهر نابلس بزرگ‌ترین شهر کرانه باختری است و در آخرین انتخابات فلسطین که در دی ماه 1384 برگزار شد، نامزدهای حماس در این شهر به پیروزی رسیدند.

رژیم صهیونیستی در حمله به نابلس چند هدف را دنبال می‌کند. اول سعی دارد حماس را تضعیف کند و هم در صدد است عناصر ناراضی فتح را نیز بازداشت و از صحنه خارج کند.

پس از این که 2  نفر  از اعضای فتح که 2 اسرائیلی  را کشته بودند توسط سلام فیاض، نخست‌وزیر دولت ابومازن به رژیم صهیونیستی تحویل شد، موج اعتراض‌های درون فتحی بالا گرفت.

سلام فیاض در خردادماه پس از یک کودتای سیاسی و کنار گذاشتن دولت قانونی اسماعیل هنیه به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی شد. وی و چند نفر از اعضای کابینه‌اش عضو فتح نیستند و در واقع وی کارمند بانک جهانی در اراضی اشغالی فلسطین و دولت مورد اعتماد آمریکا بوده است.

همان موقع هم اعتراض‌هایی در درون جنبش فتح علیه فیاض و گروهش مطرح بود، این اعتراض‌ها با اقدام وی در تحویل بی‌سابقه 2 فلسطینی به رژیم صهیونیستی بالا گرفته است چنانکه رژیم صهیونیستی در 3 روز اخیر حتی تعدادی از افرادی که اخیراً آزاد کرده بود، دوباره بازداشت کرد.

تحلیلگران سیاسی بازداشت مجدد عناصر ناراضی فتح را نشانه‌ای آشکار از همراهی کامل ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با رژیم صهیونیستی قلمداد می‌کنند.

رژیم صهیونیستی نگران است که سرخوردگی آن بخش از فلسطینی‌های  موافق سازش، به نفع مقاومت و حماس نیست و موقعیت ابومازن را تضعیف می‌کند.

لذا با توجه به این که توان حماس برای یکسره‌کردن مسئله کرانه باختری کمتر از غزه نیست، رژیم صهیونیستی با این فرض نقش نگهدارنده ابومازن را ایفا می‌کند و مخالفان ابومازن در درون فتح و در بیرون فتح (اعضای حماس) را بازداشت و یا از صحنه حذف می‌کند.

به‌عبارت دیگر آنچه گفت‌وگو میان ابومازن و اولمرت خوانده می‌شود، در واقع گفت‌وگو میان رژیم صهیونیستی ورژیم صهیونیستی است. بدیهی است این ماجرا زیاد ادامه نخواهد یافت و آمدن بوش به منطقه هم تلاش برای حل این معضل است.

رفتار رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که در جناح صهیونیستی هیچ تغییری ایجاد نشده است، تجاوز نظامی، کشتار مردم بی‌دفاع و بازداشت گسترده و شهرک‌سازی همچنان ادامه دارد.

در این شرایط ابومازن با بحران مشروعیتی روبه‌رو است که هیچ امیدی به مذاکراتی که وی عهده‌دار آن‌ است وجود ندارد.

کد خبر 40987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز